تبلیغات
مادر جوانرودی - دستور به تنبیه بدنی زن در قرآن ...

 

پنجشنبه 18 مرداد 1397
ن : مادر جوانرودی نظرات

دستور به تنبیه بدنی زن در قرآن ...

کلمات کلیدی : دستور به تنبیه بدنی زن در قرآن ... , تفسیر و معنای واضربوهن , آیه ی 34 سوره نسا ,


تفسیری که مرا نسبت به معنی "واضربوهن" قانع کرد .

نمیتوان تصور کرد که خداوند دستور به تنبیه بدنی شریک

زندگی بدهد. مفسری در بررسی واژه (ضرب) در این آیه

معنای جدیدی ارائه می دهد و می گوید:

یقین داشتم که خداوند دستور به تنبیه بانوان نمی دهد

و امکان ندارد معنایی که در میان عموم متداول هست

را مد نظر داشته باشد. دینی با این میزان از رفعت، ترقی

و عظمت که حتی اجازه آزار گربه را نمی دهد، امکان ندارد

اجازه تنبیه، آزار و توهین به مادر، خواهر، همسر و دختر را

بدهد.

این مفسر ادامه داده و می گوید"

آیه مورد نظر می گوید:

{وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ

وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ

عَلِیّاً كَبِیراً}نساء٣٤.

و زنانی را كه از نافرمانی آنان بیم دارید [نخست‌] پندشان دهید

و [بعد] در خوابگاه‌ها از ایشان دوری كنید و [اگر تأثیر نكرد]

آنان را بزنید؛ پس اگر شما را اطاعت كردند [دیگر] بر آنها هیچ

راهی [برای سرزنش‌] مجویید، كه خدا والای بزرگ است.

نساء-34

از رهگذر شناخت مختصر زبان عربی و تحول و تفسیر آن

می بینیم که مجازات زن نافرمان در این آیه به صورت متوالی

و تصاعدی استو مرحله اول شامل صحبت، گفتار نیک، نصیحت

و راهنمایی است. اگر نتیجه نداشت، دوری از همخوابگی و

بالین است که این راه حل دوم به شمار می آید. این برخورد

تأثیر روانی و تربیتی بر زن دارد و این دوری در داخل اتاق خواب

رخ می دهد.

اما (واضربوهن) به معنای زدن با دست یا ادوات مخصوص تنبیه

نیست بلکه معنای دوری و خارج شدن از منزل است.

از آنجا که معانی الفاظ قرآن از خود قرآن قابل فهم و تفسیر

است معنای واژه (ضرب) را در قرآن و زبان عربی صحیح پی

جویی کردیم و مشاهده شد که بر خلاف معنای برخورد

فیزیکی، غالبا معنای جدایی، دوری و نادیده گرفتن را

تداعی می کند.

به عنوان مثال، زدن با ابزار را با واژه (جلد) تعبیر کرده اند.

برای زدن بر صورت واژه (لطم)، برای مفهوم زدن بر گردن

(صفع)، مشت زدن را با واژه (وكز)، و زدن با پا را با واژه

(ركل) بیان کرده اند.

در فرهنگ های لغت نیز وقتی معنای (ضرب) را بررسی کنیم

به مواردی از قبیل زیر دست می یابیم:

 (ضرب الدهر بین القوم) یعنی بین آن ها فاصله انداخت

و(ضرب علیه الحصار) یعنی او را از محیطش دور کرد

و(ضرب عنقه) یعنی سرش را از گردنش جدا کرد

پس (ضرب) معنای دوری، جدایی و نادیده گرفتن را

تداعی می کند

آیات زیادی هستند که معنای دوری را برای واژه (ضرب)

به تصویر می کشند:

 {وَلَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقاً

فِی الْبَحْرِ یَبَساً لَّا تَخَافُ دَرَكاً وَلَا تَخْشَى} طه

٧٧

یعنی میان آب ها راهی برایشان ایجاد کن(با ایجاد

فاصله میان ذرات آب)

 {فَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ

كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِیمِ} الشعراء
٦٣

یعنی میان دو طرف آب فاصله بیانداز

 {لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ

ضَرْباً فِی الأَرْضِ} البقرة٢٧٣

عنی دوری، سفر و هجرت در سرزمین وسیع الهی

 {وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ}المزمل٢٠

یعنی سفر می کنند و برای کسب روزی از دیار خود فاصله

می گیرند.

 {فَضُرِبَ بَیْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ

مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ} الحدید ١٣

 یعنی بین آن ها با دیواری فاصله می افتد

در ضرب المثل ها نیز اینگونه آمده است: (ضرب به عُرض الحائط)

یعنی ائ را نادیده گرفت و از او روی گردان شد

و همین معنا مد نظر آیه است…

{فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ}:

پس این آیه به پند و اندرز تشویق می کند، سپس دوری از بستر

خواب، به این معنا که کنار هم قرار نگیرند و اگر این امر نیز کارساز

نشد، توصیه به دوری و نادیده گرفتن می کند و این امری است

معقول و سلاحی است برای زوجین جهت اصلاح درون و خانواده

تا از عادت های مضری که کیان خانواده را تهدید می کند

رهایی یابند. خانواده ای که خود پایه ی استوار برای ایجاد

جامعه اسلامی و انسانی است

.....................................................

عبارت های دیگری هم داریم که این معنا را تداعی می کنند مانند:

(أضرب عن الطعام) یعنی اعتصاب غذا کرد و از غذا خوردن دست

کشید

(والاضرابات فى الجامعات او المعامل) که به معنای دست

کشیدن از کار است

سبحان الله

نقل از... (ف.فهیمی)


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.